Joga w bardzo krótkim czasie zyskała w Polsce niezwykłą popularność. Zajęcia odbywają się już nie tylko w certyfikowanych szkołach jogi, ale także klubach fitness i siłowniach. Jej niewątpliwą zaletą jest fakt, że do codziennej praktyki nie potrzeba specjalnego sprzętu ani dużych nakładów finansowych. Jedynym niezbędnym akcesorium jest mata. Dobrze dobrana mata do jogi niweluje ryzyko kontuzji i urazów kręgosłupa, a także znacząco poprawia komfort ćwiczeń. Rynek sprzętu sportowego oferuje niezliczoną ilość modeli, wzorów, kolorów, materiałów. Osoby początkujące często wybierają matę, kierując się wyłącznie aspektami wizualnymi, co negatywnie przekłada się na jakość i bezpieczeństwo praktyki. Czym kierować się przy wyborze maty do jogi?

Grubsza mata – większy komfort?

Grubość mat dostępnych na rynku waha się od 0.9 do 6mm. Grubsza mata stanowi podporę dla stawów i kręgosłupa w trakcie wykonywania dynamicznych asan i amortyzuje ruchy, dzięki czemu chroni przed urazami. Wydawać by się mogło, że jest najlepszym możliwym wyborem. Nie jest to jednak aż tak oczywiste.  Przy zakupie trzeba wziąć pod uwagę również wagę maty. Ciężka będzie niepraktyczna, trudno ją przewozić komunikacją miejską lub nosić ze sobą na zajęcia. Może to sprawić, że zrezygnujemy z jej używania i zniechęcimy do ćwiczeń. Jeżeli planujemy ćwiczyć wyłącznie w domu warto zainwestować w jak najgrubszą matę. Cienkie egzemplarze mają za to dużo większą przyczepność, są antypoślizgowe i bardzo lekkie. Bedą doskonałe dla wprawionych joginów i osób często podróżujących.

Długość dopasuj do wzrostu

Osoby niskie lub o przeciętnym wzroście mogą pominąć ten parametr. Standardowa długość maty na pewno będzie wystarczająca. Bardzo wysokie osoby powinny zwrócić uwagę czy wybrany model ma odpowiednią długość (powyżej 200cm). Przy wykonywaniu asan całe ciało powinno mieścić się na dywaniku.

Rodzaj materiału

Jest to zdecydowanie najważniejszy parametr! To przede wszystkim rodzaj materiału decyduje o właściwościach maty, jej komforcie użytkowania, bezpieczeństwie i higienie.

PVC

Przez długi czas najpopularniejszy typ materiału, jednak wraz z rozwojem świadomości ekologicznej coraz mniej osób decyduje się na takie rozwiązanie. Maty PCV są stosunkowo wytrzymałe i trwałe. Są jedną z najtańszych dostępnych na rynku opcji. Oprócz ceny ich największą zaletą jest fakt, że można je prać w pralce. Sprawdzą się więc dobrze u osób ćwiczących na świeżym powietrzu, z problemami skórnymi lub nadmierną potliwością. Warto zwrócić uwagę czy wybrana mata posiada certyfikat Oeko-Tex. Świadczy on o braku szkodliwych substancji, które normalnie mogą być składnikiem PCV.

TPE

Ekologiczna i biodegradowalna alternatywa dla PCV. Maty wykonane z TPE charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością i dużą trwałością. Nie można ich prać w pralce, wymagają ręcznego czyszczenia wodą i mydłem. Są pośrednią cenowo opcją.

Kauczuk

Maty wykonane z kauczuku są najdroższe i najcięższe. Przeznaczone są głownie dla osób zaawansowanych, często ćwiczących. Kauczuk jest materiałem całkowicie biodegradowalnym. Charakteryzują się największą przyczepnością, dlatego sprawdzą się doskonale u praktykujących dynamiczne formy jogi. Największą wadą kauczuku jest jego czyszczenie, które wymaga specjalnych preparatów. Nie można go prać w pralce, odkurzać ani czyścić standardowymi środkami myjącymi.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *