Jak kupić dobry orbitrek?

Dlaczego tak dużo osób decyduje się na orbitrek? Co powoduje, że sprzęt tego typu jest tak chętnie wybierany i generalnie szybko znika ze sklepowych półek z tym asortymentem? Co należy koniecznie brać pod swoją uwagę wybierając akcesoria z tej kategorii?

Dlaczego w ogóle warto wybierać taki sprzęt?

Na początek warto wyjaśnić, co sprawia, że ludzie tak chętnie decydują się w ogóle na orbitrek. Przede wszystkim treningi na tym urządzeniu mogą być naprawdę bardzo uniwersalne. Swobodnie można zdecydować się bowiem na przykład na ćwiczenia wydolnościowe. Chcecie, aby Wasza obecna kondycja była zdecydowanie lepsza w porównaniu do okresu aktualnego albo poprzedniego? W takim razie należy realizować konkretny plan treningowy pod tym kątem. Systematyczność przyniesie Wam odpowiednie efekty w stosunkowo krótkim czasie. Okazuje się, że orbitrek to również możliwość zastosowania treningu siłowego. Warto w tym miejscu wspomnieć że w trakcie ćwiczeń angażowanie są różne partie naszego ciała. To również świadczy o sporej uniwersalności. A może macie zamiar schudnąć? Wasze obecna waga Was nie satysfakcjonuje? Twierdzicie, że można byłoby spokojnie zgubić kilka zbędnych kilogramów? W takiej sytuacji treningi odchudzające będą naprawdę na wagę złota. Dzięki nim można bowiem swobodnie pozbywać się na przykład niechcianej tkanki tłuszczowej z okolic brzucha itp.

Co brać pod uwagę decydując się na zakupy?

Pamiętajcie, że w tym celu trzeba jednak wybrać dobrej jakości orbitrek. Tylko tym sposobem można bowiem zapewnić sobie wyżej opisane efekty. Jakie czynniki są zatem tutaj najważniejsze? O których z nich pod żadnym pozorem nie wolno zapominać w sklepie sportowym – stacjonarnym albo online? Między innymi warto decydować się na sprzęt jedynie od dobrego producenta. To niezbędne, żeby po prostu skorzystać z elementów o dobrej jakości, które zostały starannie wykonane z porządnych komponentów. Bardzo ważne w tym temacie jest również to, aby decydować się akcesoria jak najbardziej uniwersalne. Po to, żeby można było realizować różne treningi wydolnościowe, siłowe lub mające na celu zrzucanie zbędnych kilogramów. Liczą się generalnie nie tylko funkcje, ale również gabaryty. Szczególnie, jeśli kupujecie orbitrek do użytku domowego. Mieszkacie w stosunkowo niewielkim domu albo mieszkaniu? W takim razie trzeba dobrze zastanowić się, aby ten sprzęt nie zajmował zbyt wiele miejsca. Oczywiście, warto też uwzględnić oferowane warunki finansowe, by niepotrzebnie nie przepłacać za takie elementy treningowe.

Trening klatki piersiowej: podstawowe informacje

Skuteczna praca nad rozbudową mięśni klatki piersiowej to bez wątpienia jedno z największych wyzwań w ramach całego treningu kulturystycznego. Dlaczego? Mięśni klatki piersiowej należą do szczególnie trudnych do wytrenowania. Co więcej, praktyka pokazuje, że wielu ćwiczących ogranicza trening na klatkę piersiową do standardowego, wszystkim znanego ćwiczenia jakim jest wyciskanie sztangi na ławeczce płaskiej leżąc.

Oczywiście, tego rodzaju strategia raczej nie przyniesie nam spodziewanych rezultatów. Wszystko przez to, że klatka piersiowa jest dużą grupą mięśniową składającą się z różnych aktonów. Efektywny trening klatki piersiowej musi uwzględniać złożoność tej partii mięśniowej, na którą składają się:

  • mięsień piersiowy większy
  • mięsień piersiowy mniejszy
  • mięsień podobojczykowy
  • mięsień zębaty przedni

W praktyce oznacza to więc, że prawidłowa rozbudowa mięśni klatki piersiowej będzie wymagać odpowiedniego różnicowania ćwiczeń, angażujących różne aktony mięśni.

Jak dobrze ćwiczyć klatkę piersiową?

Pracując nad klatką piersiową należy uwzględniać nie tylko ćwiczenia na wypukłość klatki, ale również ćwiczenia na jej szerokość. Częstym błędem osób początkujących jest wykonywanie tylko ćwiczeń z tej pierwszej kategorii, co daje efekt w postaci tzw. męskich cycuszków. Dobrze rozbudowana klatka piersiowa musi być odpowiednio szeroka.

Jakie więc konkretnie mięsień ćwiczenia na klatę należy wykonywać? Oczywiście, podstawą pozostaje wymienione już wyciskanie sztangi na ławeczce płaskiej leżąc. Kolejne ćwiczenie to inne warianty wyciskania sztangi a więc wyciskanie na szerokim uchwycie oraz wyciskanie sztangi na wąskim uchwycie. Te pierwszy wariant pozwala poszerzyć klatkę piersiową, a oprócz tego silnie angażuje także mięśnie barków. Drugi wariant to natomiast świetne ćwiczenie na środek klatki piersiowej.

Ciekawą opcją są również popularne rozpiętki: tutaj również pracujemy przede wszystkim nad poszerzeniem klaty. Warto rzecz jasna uwzględnić także pompki, zarówno przy standardowym uchwycie, jak też przy uchwycie wąskim oraz szerokim. Świetne efekty daje wykonywanie pompek z dodatkowym obciążeniem w postaci gum treningowych, co zapewnia różnicowanie bodźców dostarczanych mięśniom, a tym samym lepszą odpowiedź anaboliczną.

Przydatny może być także trening na maszynach, zarówno tych służących do rozpiętek, jak i wyciskania. Pamiętajmy jednak, że budowanie masy mięśniowej przy użyciu maszyn nigdy nie będzie tak efektywne, jak przy użyciu wolnych ciężarach.

Co jeszcze jest ważne?

Oczywiście, ogromne znaczenie dla efektów treningu na klatę ma prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń. Ćwiczeń nie należy „oszukiwać”: każde powtórzenie musi zostać wykonane w pełni. Ruch powinien być również płynny, bez szarpania. Konieczna jest także odpowiednia stabilizacja ciężaru w przypadku ćwiczeń ze sztangą lub sztangielkami.

 

Jaką matę do jogi wybrać?

Joga w bardzo krótkim czasie zyskała w Polsce niezwykłą popularność. Zajęcia odbywają się już nie tylko w certyfikowanych szkołach jogi, ale także klubach fitness i siłowniach. Jej niewątpliwą zaletą jest fakt, że do codziennej praktyki nie potrzeba specjalnego sprzętu ani dużych nakładów finansowych. Jedynym niezbędnym akcesorium jest mata. Dobrze dobrana mata do jogi niweluje ryzyko kontuzji i urazów kręgosłupa, a także znacząco poprawia komfort ćwiczeń. Rynek sprzętu sportowego oferuje niezliczoną ilość modeli, wzorów, kolorów, materiałów. Osoby początkujące często wybierają matę, kierując się wyłącznie aspektami wizualnymi, co negatywnie przekłada się na jakość i bezpieczeństwo praktyki. Czym kierować się przy wyborze maty do jogi?

Grubsza mata – większy komfort?

Grubość mat dostępnych na rynku waha się od 0.9 do 6mm. Grubsza mata stanowi podporę dla stawów i kręgosłupa w trakcie wykonywania dynamicznych asan i amortyzuje ruchy, dzięki czemu chroni przed urazami. Wydawać by się mogło, że jest najlepszym możliwym wyborem. Nie jest to jednak aż tak oczywiste.  Przy zakupie trzeba wziąć pod uwagę również wagę maty. Ciężka będzie niepraktyczna, trudno ją przewozić komunikacją miejską lub nosić ze sobą na zajęcia. Może to sprawić, że zrezygnujemy z jej używania i zniechęcimy do ćwiczeń. Jeżeli planujemy ćwiczyć wyłącznie w domu warto zainwestować w jak najgrubszą matę. Cienkie egzemplarze mają za to dużo większą przyczepność, są antypoślizgowe i bardzo lekkie. Bedą doskonałe dla wprawionych joginów i osób często podróżujących.

Długość dopasuj do wzrostu

Osoby niskie lub o przeciętnym wzroście mogą pominąć ten parametr. Standardowa długość maty na pewno będzie wystarczająca. Bardzo wysokie osoby powinny zwrócić uwagę czy wybrany model ma odpowiednią długość (powyżej 200cm). Przy wykonywaniu asan całe ciało powinno mieścić się na dywaniku.

Rodzaj materiału

Jest to zdecydowanie najważniejszy parametr! To przede wszystkim rodzaj materiału decyduje o właściwościach maty, jej komforcie użytkowania, bezpieczeństwie i higienie.

PVC

Przez długi czas najpopularniejszy typ materiału, jednak wraz z rozwojem świadomości ekologicznej coraz mniej osób decyduje się na takie rozwiązanie. Maty PCV są stosunkowo wytrzymałe i trwałe. Są jedną z najtańszych dostępnych na rynku opcji. Oprócz ceny ich największą zaletą jest fakt, że można je prać w pralce. Sprawdzą się więc dobrze u osób ćwiczących na świeżym powietrzu, z problemami skórnymi lub nadmierną potliwością. Warto zwrócić uwagę czy wybrana mata posiada certyfikat Oeko-Tex. Świadczy on o braku szkodliwych substancji, które normalnie mogą być składnikiem PCV.

TPE

Ekologiczna i biodegradowalna alternatywa dla PCV. Maty wykonane z TPE charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością i dużą trwałością. Nie można ich prać w pralce, wymagają ręcznego czyszczenia wodą i mydłem. Są pośrednią cenowo opcją.

Kauczuk

Maty wykonane z kauczuku są najdroższe i najcięższe. Przeznaczone są głownie dla osób zaawansowanych, często ćwiczących. Kauczuk jest materiałem całkowicie biodegradowalnym. Charakteryzują się największą przyczepnością, dlatego sprawdzą się doskonale u praktykujących dynamiczne formy jogi. Największą wadą kauczuku jest jego czyszczenie, które wymaga specjalnych preparatów. Nie można go prać w pralce, odkurzać ani czyścić standardowymi środkami myjącymi.